2013. nov 11.

"Okossá" nevelés

írta: ZSOla
"Okossá" nevelés

Ma újabb vendégünk lesz itt a blogon, méghozzá nem is akárki; az Édesanyánk! A Mamazsola mozaikban - számos másik jelentés mellet - a "Nagyi" értelemben vett Mama is benne foglaltatik, úgyhogy magától értetődik, hogy ez a tér a Nagymamák tere is! Ráadásul a most következő bejegyzés abszolút szakértői állásfoglalás is, hiszen a szerző nem csak friss és leendő nagymama, hanem évtizedek óta kisgyerekekkel foglalkozó tanító, fejlesztő- és zenepedagógus is egyben.

"Az utóbbi időben úgy elkényeztetettek a gyerekeim, hogy bőven lehetett részem a társaságukban, kedvességükben, szeretetükben.  Ma viszont rajtam a sor, hogy kérésükre, a nevelésről való kérdéseikre felelve én is hozzászóljak a blogjukhoz. Szoktam én „okosságokat” mondani nekik, de hátha mást is megerősíthetek abban, hogy jól csinálja a nevelés terén, amit csinál…

Kodály Zoltán azt mondta, hogy a gyermekek zenei nevelését a gyerek születése előtt 9 hónappal kell elkezdeni. Én hozzátenném, hogy nem csak a zenei nevelésre vonatkozik ez a tézis. Jól rendezte azt a természet, hogy 9 hónapnyi időt adott a szülőknek, hogy felkészüljenek leendő csemetéjük érkezésére…

942.jpgBevillan egy kép, amikor az Unokám Édesanyja, még nagy pocakkal, este lefekvés előtt hallgatja azt a mesét, amit az akkor még leendő Édesapa olvas fel. Csodálatos kép! És persze ezt nem csak a Kismama hallotta! Ma sem múlik el egyetlen este sem, hogy altatáskor szép, általában a gyerkőc adott napjának eseményeit elmesélő történetet ne mondanák el neki. Nap közben pedig a rengeteg mesekönyvek valamelyikéből „számtalanadszorra” is hajlandóak elmesélni az éppen általa választott verset, mondókát. Az érzelmi töltés mellett mi ez, ha nem olvasóvá, „okossá” nevelés… - és ehhez nem kell különóra!

És – ha már Kodállyal kezdtem – a zenei nevelés…

Mindenekelőtt az emberi hang csodákra képes! Szintén hozzá lehet szoktatni a 9 hónap alatt azt a Picurkát, hogy megnyugodjon, ellazuljon attól a muzsikától, még jobb esetben az édesanyja hangján dúdolt vagy énekelt dallamtól, amit már magzati korában is hallott. A magyar népdalok, gyerekdalok olyan egyszerűek, az óvodában, általános iskola alsó tagozatában mindenki tanulta őket, ha csak egy kicsit is fogékony volt rá, most könnyen előhívhatóak a hosszú távú memóriából. Annál is inkább, mert tudományosan bizonyított tény, hogy a dallamok kevésbé vesznek el, mint a szövegek." - SZJG

Bár Édesanyánk minket is a fentiek szerint nevelt, a kamaszkor óta meglehetősen eltávolodtam a mesék, és főként a népi- és gyermekdalok világától. Magam sem gondoltam, de a babavárás során, és azóta is teljesen természetes módon nyitottam ismét feléjük és gond nélkül, szinte egyetlen hallás után tanulom újra őket. Lehet, hogy, ahogy a vicc mondja "bár hangom van, bár ne hallanák", de a mese/ének módszer nálunk eddig nagyon hatásos! Ezzel kezelek hisztit például a bolti sor unalmában, ezzel terelem el a figyelmet a félelemről az orvosi rendelő várójában és persze ennek segítségével jutottunk el az egyedül elalváshoz is. A 14 hónapos kislányom már hosszú ideje azzal jelzi a közelgő elszunnyadást, hogy a maga édes kis hangját próbálgatja, "dalolászik".

Kiegészítés: Részemről sosem tértem le a mesék útjáról, és ha csak tehetem megnézek 1-1 régi nagy kedvencet. Alig várom a közös mese mondásokat, diavetítéseket és mese nézéseket :) - zsoLA

 

Szólj hozzá

zene játék könyv mese pszichológia altatás