2013. dec 08.

A száraz bababőrtől az ekcémáig

írta: ZSOla
A száraz bababőrtől az ekcémáig

doki.JPGÉpp mikor aggódni kezdtem volna Mazsola terjedő bőrpírja miatt, tegnap villámlátogatást tett nálunk Doki Mami (D.M.). Sajnos a távolság miatt őt sem (a másik Nagyit sem) látjuk nap mint nap, de most a legjobbkor érkezett a városba egy orvosi találkozóra. Rövid vizsgálat után, a diagnózis szomorú, de egyértelmű, hiszen éppen a szakterületébe esik: ekcéma, vagy más néven atópiás dermatitisz. Mint megtudtam, ez egy elég gyakori bőrbetegség, amelyet egyes anyagok irritációja (toxikus), vagy allergiás reakciója válthat ki. Innentől kezdve záporoztak felé a kérdéseim...

Én: Akkor a szárazabb foltok a teste más részein is ennek tudhatók be?

D.M.: Igen, a tünetek jellemzően a hajlatokban alakulnak ki először, de a test bármely más pontján megjelenhetnek különböző intenzitással. A kezdődő szárazság viszketést okoz, amely a folytonos dörzsölés és vakarás miatt megvastagodhat, a ráncok mentén és a bőrredőkben kisebesedhet.

Én: De mi válthatta ki, korábban nem volt baj a bőrével?

D.M.: Sajnos az ekcémának genetikai háttere van, örökölhette. Ráadásul éppen náthás, ilyenkor - rosszabb ellenállóképesség mellett általában súlyosabbak a tünetek.

Én: Fájhat neki, olyan nyűgös, és napok óta többször is felébred éjszakánként?

D.M: Könnyen lehet, hogy emiatt, de nem valószínű, hogy fáj, inkább nagyon viszket. Gondolj csak bele, hogy az nekünk felnőtteknek is milyen kellemetlen. De fontos lenne, hogy ne vakarja! Mindenképpen kezelnünk kell!

Én: Mivel? Rohanok a gyógyszertárba...

D.M.: a legfontosabb a hidrálás. Vissza kell állítani a bőr megfelelő víz-zsír arányát. A patikában kiváló krémet kevernek recept alapján, a legolcsóbb megoldás bizonyára ez lesz. De léteznek már parabén- és színezékmentes, hipoallergén krémek is, pl. Babé, Eucerin, Linola. Azoknál a betegeknél, akiknél végképp semmi nem használ, szteroidos kenőcsöt szoktam felírni, de reméljük erre itt nem lesz szükség.

Én: Akkor mostantól állandó "kezelésre" szorul?

D.M.: Ez nem valószínű. Nyáron nem tapasztaltunk hasonló problémát, szerintem ez egy enyhébb, talán csak "téli ekcéma". Ilyenkor mindenki bőre nagyobb odafigyelést igényel(ne). Mindenesetre, ha megtaláljuk a megfelelő krémet és csökkentjük a lehetséges negatív külső tényezőket, akkor elérhetjük a tünetmentességet. Sajnos várható, hogy a betegség időnként újra fellángol majd, de odafigyelve mindenképpen kezelhető.

Én: Mit kell kerülnünk?

D.M.: Elsőként nézzük meg a fürdetőtöket! Rengeteg szappan, illetve azok illatanyagai okozhatnak bőrszárazságot. Tudom, hogy Mazsola imádja a szappanbuborékokat, de sajnos a kádból száműznünk kell őket. Igazság szerint betegeimnek sokszor zuhanyzást szoktam javasolni a hosszas áztatás helyett. A ruháival nem lehet baj, de továbbra is kizárólag pamut anyagot válasszatok, és remélem, hogy nem kisállat kerül a fa alá, mert a szőr-, sőt esetleg a porallergia is ronthat a helyzeten.

Én: Enni, akkor mindent ehet?

D.M.: Amíg a tünetek javulni nem kezdenek kerüljétek a tejet. Általában arra gyanakszunk először. De ha elmúlik a bőrpír, majd óvatosan nézzük meg újra, hogy van-e összefüggés. Reméljük nem újul ki ismét tőle.

Mi belevágtunk hát az ekcéma elleni harcba. Már most listám van a kipróbálandó helyettesítő termékekről, tudósítani fogok, ígérem. Mivel a férjecském is békében - nagyrészt tünetmentesen - él a betegséggel, remélem, hogy az öröklődés sem lesz ennél rosszabb.

Az eset kapcsán azonban kicsit elgondolkoztunk, és végül örömmel jelentem, hogy a Mamazsola blog csapata ezennel újabb szakértővel gyarapodott. Dr. Csábi Márta, Gyermekorvos vendégbloggerként csatlakozik hozzánk. Üdv a fedélzeten!

 

Szólj hozzá

betegség allergia